Algemene informatie

Heeft u binnenkort een afspraak in het ziekenhuis en wilt u meer weten over uw rechten en plichten, bent u op zoek naar actuele wachttijden of meer informatie over bezoektijden? Met de informatie op deze pagina kunt u zich goed voorbereiden.

Afspraak, opname en bezoek

Wilt u meer weten over onze locaties, routes naar en in het ziekenhuis, meer informatie over uw verblijf in het ziekenhuis of de actuele bezoektijden? Op de pagina 'afspraak, opname en bezoek' hebben we alles voor u op een rij gezet.


Een afspraak maken

Als u de eerste keer in het ziekenhuis komt of in het verleden al eens bij een medisch specialist bent geweest heeft u een verwijsbrief nodig. Deze verwijsbrief wordt naar het ziekenhuis gestuurd. U krijgt van uw huisarts een nummer welk correspondeert met de verwijsbrief, met dit nummer kunt u een afspraak maken op de polikliniek. Uw afspraak kan alleen doorgaan als u een verwijzing heeft van uw huisarts of specialist. Heeft u geen verwijzing? De kosten van afspraak, onderzoek en behandeling worden dan niet vergoed door uw zorgverzekeraar. Deze kosten zijn voor uw eigen rekening. Indien u een afspraak heeft gemaakt en door omstandigheden verhinderd bent dan verzoeken wij u vriendelijk om deze afspraak zo snel mogelijk te annuleren of verplaatsen. Wij kunnen dan een andere patiënt sneller helpen. Indien u niet verschijnt op het afgesproken tijdstip zonder tijdige afzegging kan het zijn dat kosten in rekening worden gebracht.


Rechten en plichten

Bij een behandeling in het ziekenhuis is er sprake van een overeenkomst tussen de arts/ het ziekenhuis en de patiënt. Bij zo’n overeenkomst horen rechten en plichten. Ook geldt een identificatieplicht. 


Kosten van ziekenhuiszorg

De kosten van uw zorg worden meestal vergoed door uw zorgverzekeraar. Maar niet altijd. Wij hebben alle informatie over vergoedingen, prijslijsten en verzekeringen voor u op een rij gezet. 


Huisregels voor een veilig gevoel

We willen graag dat iedereen die in het ziekenhuis komt, zich veilig en vertrouwd voelt. Om u zo goed mogelijk te helpen, zijn er een aantal regels.


Wacht- en toegangstijden

Vaak duurt het even voor u in het ziekenhuis terecht kunt. Door corona kan dit langer duren dan gewenst. Er is een overzicht van de wacht- en toegangstijden van Ziekenhuis Rivierenland. Dit overzicht wordt regelmatig bijgewerkt. De wacht- en toegangstijden gelden niet voor spoedgevallen. Als u spoedeisende hulp nodig heeft, dan kunt u direct in ons ziekenhuis terecht. Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact met ons opnemen. Ook kunt u uw zorgverzekeraar vragen om 'wachtlijstbemiddeling'. Dit houdt in dat uw zorgverzekeraar probeert om u sneller te laten helpen. 


Omgaan met pijn

We willen u goed informeren over het belang van het goed behandelen van pijn. Pijn is een vervelend onderdeel van vele ziektes en operaties. Goede pijnstilling is daarom erg belangrijk,


Reanimatie en behandelbeperking

Wanneer u in Ziekenhuis Rivierenland komt voor operatie, onderzoek of andere behandeling, zal uw arts met u spreken over behandelbeperkingen en het wel of niet reanimeren. Ziekenhuis Rivierenland wil voor zover mogelijk rekening houden met uw wensen. Daarom is het belangrijk dat u van tevoren goed over dit onderwerp nadenkt.


Informatie voor nabestaande

Een familielid, vriend, vriendin of bekende van u is zojuist overleden. Er komt nu een periode van afscheid nemen en het regelen van de uitvaart. 


Veelgestelde vragen

Wat zijn de parkeertarieven? Waar zijn de invalidentoiletten? Hoe kom ik aan een second opinion? De antwoorden op deze en nog veel meer vragen vindt u op onze pagina met veelgestelde vragen.