Ziekenhuisopname bij een eetstoornis bij jongeren

Voeding en beweging

Soms word je opgenomen in het ziekenhuis als je een eetstoornis hebt. We willen je dan helpen met het verbeteren van je lichamelijke conditie. Daarvoor hebben we afspraken over voeding, beweging en activiteiten.

Voeding

Tijdens je verblijf in het ziekenhuis hebben we een aantal afspraken over voeding:

• De diëtist spreekt je voeding met je af.
  • We breiden de voeding langzaam uit tot wat je lichaam nodig heeft.
  • De voedingsassistent of een verpleegkundige maken je maaltijd in de afdelingskeuken klaar.
  • Je maaltijd eet je op je kamer. Een verpleegkundige of een pedagogisch medewerker is dan bij je.
  • Tijdens het eten mag de radio aan. De televisie mag niet aan.
  • Je kunt eventueel een persoonlijke placemat of poster maken waar je tijdens een maaltijd over kunt kletsen.
  • Een maaltijd duurt maximaal 30 minuten. Een tussendoortje duurt maximaal 15 minuten.
  • Als de maaltijd na 30 minuten niet helemaal op is, dan vullen we de maaltijd aan met drinkvoeding. De diëtist gebruikt hiervoor een schema.
  • Als de drinkvoeding niet helemaal op is, dan vullen we de voeding aan met sondevoeding. De diëtist gebruikt hiervoor een schema.
  • Het ziekenhuis zorgt voor alle maaltijden. Dat betekent dat jij en je bezoek geen eten van thuis mee kunnen nemen. Tussendoortjes die in je voedingsschema passen, mogen wel van thuis worden meegenomen.

Beweging, bezoek en activiteiten

Ook hebben we afspraken over beweging, bezoek en activiteiten:

• Als je in het ziekenhuis ligt, heb je bedrust. Je mag eventueel met je bed naar de speelkamer.
  • Voor het eten ga je naar de wc. Na een maaltijd mag je een uur later weer naar de wc.
  • Je mag maximaal 5 minuten douchen.
  • Tussen 14.00 uur ’s middags en 20.00 uur ’s avonds is bezoek welkom, tenzij er andere afspraken met je worden gemaakt. Je ouders mogen de hele dag langskomen.
  • Soms zitten er ook activiteiten in het dagprogramma.