Ziekte van Crohn en colitis ulcerosa behandelen met vedolizumab

Entyvio®

Als u de ziekte van Crohn(https://ziekenhuisrivierenland.nlundefined) of colitis ulcerosa(https://ziekenhuisrivierenland.nlundefined) heeft, kan de arts u vedolizumab voorschrijven. Dit gebeurt meestal als andere geneesmiddelen niet goed werken. Soms kan het zijn dat u niet tegen andere geneesmiddelen kunt.

Werking van vedolizumab

Vedolizumab is een eiwit, dat als een sleutel past in een slot van een ander eiwit. Dat andere eiwit heet ‘darmspecifiek integrine'. Het komt alleen op de witte bloedcellen voor. Integrines brengen actieve ontstekingscellen uit het bloed naar de darm. De darmontsteking wordt dan erger. Vedolizumab houdt de binding tussen ontstekingscellen uit het bloed en de darmwand tegen. De ontsteking in de darm wordt minder heftig.

Bij colitis ulcerosa merkt u binnen 14 weken of het werkt.

Bij de ziekte van Crohn kan het tot 6 maanden duren voor u merkt dat het werkt.

Het gebruik samen met andere middelen

Gebruikt u ook andere medicijnen die de afweer onderdrukken? De combinatie met vedolizumab kan de kans op ontstekingen vergroten. Het is dus belangrijk om de arts te vertellen welke medicijnen u al gebruikt.

Zwangerschap en borstvoeding

Het is belangrijk om de arts of MDL-verpleegkundige te laten weten dat u zwanger bent. Laat het ook weten als u nadenkt over een zwangerschap. Dit geldt voor vrouwen én mannen.

Vedolizumab komt in de borstvoeding. Daarom is het advies om geen borstvoeding te geven. Bespreek dit met de arts.

Ontstekingen

U mag geen ontstekingen hebben op andere plaatsen in het lichaam. Het gebruik van vedolizumab kan ervoor zorgen dat het dan erger wordt. Het is belangrijk dat u zelf let op klachten van ontstekingen zoals:

• gezwollen lymfeklieren;
  • aanhoudend hoesten;
  • plotseling gewichtsverlies;
  • koorts.

Het is ook belangrijk dat u let op andere bronnen van ontstekingen, zoals wonden of problemen met het gebit. Als u denkt dat u een ontsteking heeft, vertel dit dan aan de arts of MDL-verpleegkundige.

De behandeling

Tuberculose

U mag geen andere ontstekingen hebben. Daarom onderzoeken we u voordat u start met vedolizumab. Het gaat dan om een onderzoek naar tuberculose. Dit is een infectie die soms jarenlang in de longen zit zonder dat u er ziek van bent. Het immuunsysteem houdt de bacteriën dan onder controle. Het gebruik van vedolizumab kan ervoor zorgen dat de infectie actief wordt.

Behandeltraject

• U krijgt vedolizumab via een infuus.
  • Eerst krijgt u een hoeveelheid om op te starten.
  • Na 2 weken is de volgende behandeling.
  • 4 weken na de tweede behandeling krijgt u de derde behandeling.
  • Vanaf de vierde behandeling krijgt u iedere 8 weken 300 milligram.
  • Het kan nodig zijn tijdelijk prednison naast de vedolizumab te gebruiken.

Resultaat

Het doel van behandeling met vedolizumab is dat u minder klachten heeft, zoals diarree, buikpijn en vermoeidheid.

Het gebruik van vedolizumab maakt de kans op complicaties die bij deze ziektes kunnen voorkomen kleiner.

Vedolizumab kan de darmontsteking onderdrukken maar de ziekte niet helemaal genezen. Na het verminderen of stoppen van de medicijnen komen de klachten vaak weer terug.

Bijwerkingen

Elk medicijn heeft bijwerkingen die meer of minder ernstig of lastig zijn. Dit is voor iedereen verschillend. Mogelijke bijwerkingen van vedolizumab zijn:

• hoofdpijn;
  • gewrichtspijn;
  • neusverkoudheid

U kunt ook wat last hebben van het infuus: irritatie op de infuusplaats, koude rillingen en het koud hebben.

Goed om te weten

• Vaccinatie met levende vaccins zoals tegen gele koorts, BMR (bof, mazelen en rodehond) en BCG (tuberculose en lepra) is niet veilig als u vedolizumab gebruikt. Bespreek met de arts welke vaccinaties voor u belangrijk zijn.
  • Deze tekst is géén vervanging van de bijsluiter van het medicijn.