Allergiespreekuur in Ziekenhuis Rivierenland blijft groeien

8 februari 2022

KNO Charlotte De Greef – Slagboom Allergiespreekuur

Polikliniek assistent Charlotte de Greef – Slagboom heeft vier jaar geleden het allergiespreekuur opgezet in Ziekenhuis Rivierenland. Het spreekuur is erg populair. Het begon met drie patiënten en nu worden er 35 patiënten behandeld. Elk jaar krijgt polikliniek KNO meer aanvragen binnen.

Het spreekuur is opgezet omdat er veel mensen zijn die hooikoorts hebben en daarbij vervelende en langdurige klachten ervaren zoals traanogen, niezen of een koortsig gevoel. Hooikoorts is een allergie voor stuifmeel van grassen, planten of bomen.
Als mensen een doorverwijzing van de huisarts krijgen komen ze eerst op gesprek bij één van de KNO artsen. Daarna hebben ze contact met de polikliniek assistenten voor de behandeling.

Het behandeltraject

“Het allergiespreekuur is eigenlijk een langdurig behandeltraject. Het doel van de behandeling is om mensen ongevoelig te maken voor het stuifmeel van grassen of bomen. In ons ziekenhuis kan dit op twee manieren namelijk met smelttabletten voor onder de tong of met injecties. Bij de smelttabletten moet de patiënt erg therapietrouw zijn. Je moet namelijk dagelijks zo’n smelttablet innemen voor de gehele behandelduur van 3 à 4 jaar. Bij de injecties is het wat minder intensief, dit maakt deze behandeling erg populair. Hierbij krijgt de patiënt zes injecties verdeeld over twaalf weken per jaar en voor 3 à 4 jaar lang. Na deze periode zijn bijna alle patiënten vrij van klachten”, vertelt Charlotte.

Achter de schermen

Van november tot en met maart is het erg druk op het spreekuur. Dit is namelijk de periode om de injecties te geven, in november voor de bomen en in januari voor de grassen. Het stuifmeel van de grassen beginnen steeds vroeger dus voor die tijd moet er al gestart worden met de injecties. Het organiseren van het allergiespreekuur is veel werk. Charlotte: “Ik probeer alles zo goed mogelijk te regelen voor het spreekuur zodat er een goede doorstroom is van patiënten. Zo moet ik met alle patiënten een afspraak maken, de dozen met injecties voor elke patiënt bestellen en bewaren in de koelkast. Sinds twee jaar moet ik er ook rekening mee houden dat de wachtkamers niet te vol zitten vanwege corona. Achter de schermen ben ik druk bezig met deze planning. Elk jaar krijgen we meer patiënten erbij. Dan denk ik hoe ga ik alles dit keer weer organiseren. Maar gelukkig komt het altijd goed en vinden we steeds meer nieuwe mogelijkheden om alles efficiënter te maken. Het belangrijkste is dat we iedereen goed begeleiden zodat we aan het einde van het behandeltraject onze patiënten zonder hooikoortsklachten kunnen uitzwaaien.”