Beloningsstickers- en stempels als motivatie voor kinderen

11 januari 2023

Fb Ld

Het geeft kinderen een fijn gevoel als ze een ziekenhuiservaring goed kunnen afsluiten door een beloning te krijgen. Bijvoorbeeld in de vorm van een compliment. Dit gebeurt bij ons door middel van beloningsstickers- en stempels in het ziekenhuispaspoort en de dikke duimenkaart!

Medisch pedagogisch zorgverlener Maartje van onze kinderafdeling vertelt enthousiast: ‘Wij vonden het leuk om een beloning voor kinderen in het ziekenhuispaspoort te verwerken. Dit is gelukt in de vorm van een aantal pagina’s genaamd: met de complimenten van. Hiermee belonen we kinderen die ergens in ons ziekenhuis zijn geweest of iets (goed) gedaan hebben met stickers en stempels.  Bijvoorbeeld kinderen die  vaak geprikt moeten worden op een dag. Iedere keer als ze een prik hebben gekregen, krijgen ze een stempel in het ziekenhuispaspoort. We vinden het heel leuk om kinderen op deze manier complimenten te geven. Een compliment zorgt namelijk voor een positieve afsluiting van een onderzoek of behandeling in het ziekenhuis.

Het ziekenhuispaspoort wordt vooral poliklinisch gebruikt. Op de kinderafdeling werken we meestal met de dikke duimenkaart. Dit lijkt op de complimentenpagina’s van het ziekenhuispaspoort. Het is allemaal als motivatie voor de kinderen om iets (weer) te gaan doen en dat werkt heel goed! De reacties die we hier krijgen zijn ook heel leuk. Regelmatig komen kinderen aangerend en roepen dat ze de dikken duimenkaart vol hebben. Ze mogen dan wat leuks uit de grabbelton pakken.’

Alle nieuws items (https://rivierenlandprodpwa.azurewebsites.net/home-page/nieuws)