Een mooi wiegje, ook voor een overleden kindje

10 december 2021

Wiegje

Ouders die in verwachting zijn hopen maar op één ding; een gezond geboren kindje. Als deze wens door vroegtijdig overlijden niet uitkomt is dit heel ingrijpend. Ook op de kraamafdeling van ons ziekenhuis overlijden soms kindjes. Een baby kan tijdens de zwangerschap, bevalling of vlak na de geboorte overlijden. Als moeder dan voor medische zorg langere tijd in ons ziekenhuis verbleef, werd het kindje in sommige gevallen in de avond of de nacht naar het mortuarium gebracht. Dit is extra heftig voor ouders. Dankzij een mooie ontwikkeling is het nu mogelijk om de ouders en hun kindje bij elkaar te houden.

Nadat een kindje overleden is hebben ouders maar een korte periode om het te bewonderen en om foto’s en herinneringen te maken. De verpleegkundigen van onze kraamafdeling weten hoe belangrijk deze periode voor ouders is en dat er naast immens veel verdriet ook ruimte mag zijn voor trots en liefde voor hun kindje.

De kraamafdeling had daarom al langer de wens om deze kindjes, zo lang als dit wenselijk is, bij ouders op de kraamsuite te houden. Dankzij Stichting Vrienden van Ziekenhuis Rivierenland is dit nu mogelijk geworden. Zij hebben de kraamafdeling een prachtig opbaarwiegje geschonken. Het wiegje is voorzien van een koelsysteem en is geschikt voor kindjes die veel te vroeg geboren zijn. Deze kindjes worden vaak in water opgebaard, omdat ze zo kwetsbaar zijn. Daarnaast kan het wiegje ook gebruikt worden voor kindjes die voldragen zijn, het wiegje wordt dan als bedje opgemaakt.

Het wiegje is met zorg uitgekozen en aangekleed door verpleegkundigen van de afdeling. Ouders kunnen gedurende hun verblijf bij ons op de afdeling gebruik maken van het wiegje en zo hun kindje bij zich houden. Ook kunnen ze het, als ze dit willen, laten zien aan belangrijke mensen in hun omgeving. Manon Haneveer, unitmanager van het Vrouw en Kind centrum: “Met dit wiegje kunnen we de zorg voor deze ouders en hun kindje van nog meer waarde laten zijn in deze moeilijke tijd.”

Alle nieuws items(https://ziekenhuisrivierenland.nl/nieuws/)