‘Ik ben diëtist, maar behandel geen mensen met overgewicht.’

18 september 2021

2019Zrtdietistesrivierenlandcv JB 5447

Ziekenhuisdiëtist Anke Kalisvaart vertelt in deze blog wat een ziekenhuisdiëtist precies doet: Als ik op een feestje ben en iemand vraagt wat ik doe ik het dagelijks leven, levert dat vaak een bijzonder gesprek op. Als ik vertel dat ik diëtist ben, denkt de vraagsteller namelijk precies te weten wat mijn werk inhoudt: namelijk het behandelen van mensen met overgewicht. Meestal gevolgd door vragen zoals: ‘ik wil ook nog wel een paar kilo kwijt, heb je nog tips voor me?’ Als ik dan vertel dat ik zelden of nooit mensen met overgewicht behandel zie ik de verbazing op het gezicht mijn gesprekspartner. ‘Maar wat doe je dan wél?’

Ziekenhuisdiëtist

Ik werk als diëtist in een ziekenhuis. Het grootste deel van mijn werk bestaat uit het behandelen van mensen met ondervoeding. Bij ondervoeding wordt vaak gedacht aan eetstoornissen, zoals anorexia, maar ook dat is niet mijn werk. Ik behandel vooral mensen die ondervoed zijn geraakt door een ziekte, zoals kanker of COPD. Deze mensen zijn meestal niet heel dun, maar in korte tijd veel gewicht verloren. Doordat dit bij een ziekte gebeurt, verliest de patiënt niet alleen vet, maar vooral veel spieren. Er wordt dan gesproken van ondervoeding, omdat dat veel negatieve gevolgen heeft voor kracht, weerstand en herstel van de patiënt.

Met behulp van energie- en eiwitrijke voeding, in sommige gevallen aangevuld met dieetpreparaten zoals drinkvoeding of met sondevoeding (via een slangetje in de neus) of parenterale voeding (voeding via een infuus) in combinatie met beweging zorgen we voor behoud en herstel van de spiermassa en daarmee ook voor sneller herstel van de patiënt.

Andere dingen waar ziekenhuisdiëtisten zich mee bezig houden zijn onder andere voeding bij diabetes (waarbij de patiënt insuline spuit), nierziekten en hartfalen.

Belangrijk en complex vak

De diëtist heeft een belangrijke rol in het ziekenhuis. De arts is (meestal) hoofdbehandelaar, maar vaart, als het gaat om het voedingsbeleid, in de meeste gevallen volledig op het advies van de diëtist. Wanneer is het nodig om sondevoeding te starten? Welke soort en samenstelling parenterale voeding? Is de voedingstoestand van de patiënt goed genoeg om te opereren of kunnen we de operatie beter nog even uitstellen, zodat de patiënt beter kan aansterken? Allemaal vragen waar een ziekenhuisdiëtist mee te maken krijgt. Medische kennis is noodzakelijk. Onder andere in de communicatie met verpleging en artsen, maar ook voor interacties tussen voeding en medicijnen. Daarnaast is het van belang om te kunnen gaan met ernstig zieke patiënten en de emotionele belasting die daar soms bij komt kijken.

Het vak van ziekenhuisdiëtist is daarmee complex, gevarieerd, erg interessant en heel anders dan de meeste mensen denken.

Er zijn wel degelijk diëtisten die zich bezighouden met de behandeling van overgewicht en eetstoornissen (beiden ook complex en een vak apart!), maar bedenk als je op een feestje van iemand hoort dat hij/zij diëtist is dat dat niet hoeft te betekenen dat diegene mensen met overgewicht behandelt.