Meer inzicht in je gezondheid met een PGO

23 mei 2023

Linkedinpost

Ook bij Ziekenhuis Rivierenland kun je als patiënt gebruikmaken van een persoonlijke gezondheidsomgeving, afgekort PGO. Hierin kun je zelf je eigen medische gegevens van meerdere zorginstellingen beheren en meer inzicht krijgen in jouw gezondheidsgegevens.

Wat is een PGO?

Een PGO is een app of website, waarmee je een kopie van je eigen medische gegevens kunt bekijken.
Dat kunnen gegevens zijn over medicijngebruik, de uitslagen van medische onderzoeken, een afgerond e-consult of een ingevulde vragenlijst. Vaak kunnen ook gegevens die je zelf meet, bijvoorbeeld bloeddruk of gewicht worden toegevoegd. In een PGO kunnen gegevens van verschillende ziekenhuizen of van verschillende zorgverleners zoals de huisarts worden getoond. Een PGO is voor iedereen van 16 jaar en ouder en is gratis.

Inzicht

Door het gebruiken van een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) kun je als patiënt je eigen medische gegevens gemakkelijk beheren en bespreken met je zorgverlener. In een PGO kunnen gegevens van meerdere zorginstellingen overzichtelijk bij elkaar worden getoond. Door alle informatie in één oogopslag bij elkaar te hebben, krijg je meer overzicht. Hierdoor kan je samen met je zorgverlener beter beslissen over de best passende zorg.

Een PGO kiezen

Er zijn verschillende PGO’s. Ze kunnen allemaal medische gegevens ophalen, maar verschillen in hoe ze de informatie laten zien. Ook zijn er verschillende mogelijkheden die worden aangeboden in de PGO’s. Om een goede keuze te maken is er de PGO-keuzehulp van de Patiëntenfederatie Nederland. Het is daarbij goed om te letten op het MedMij-label. Dit is de Nederlandse standaard voor het veilig en betrouwbaar uitwisselen van medische gegevens tussen patiënt en gezondheidsprofessionals. MedMij zorgt er dus voor dat een PGO betrouwbaar is. En dat de gegevens van gebruikers alleen voor de gebruiker zelf zichtbaar zijn.

Download een PGO en ervaar het zelf!

Ervaar zelf wat je kunt met een PGO. Kies een PGO op www.pgo.nl, maak een account aan en haal je gegevens op bij Ziekenhuis Rivierenland. Voor wie hulp wil bij het installeren van een PGO, kan naar het Digi-Taal Servicepunt in de centrale hal van het ziekenhuis. Vrijwilligers staan hier klaar om te helpen van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur.

Alle nieuws items(https://rivierenlandprodpwa.azurewebsites.net/home-page/nieuws)