Met de Lego Lat geven kinderen aan hoe ze zich voelen

1 augustus 2023

Lego Lat Fb

Een opname in het ziekenhuis kan voor een kind best spannend zijn. Ze krijgen nieuwe indrukken en er worden veel vragen gesteld. ‘Hoe gaat het met je?’ is hier één van en dit is soms best een moeilijke vraag om te beantwoorden. Kinderverpleegkundigen Anne van Zwam en Emmy Hendriksen van Ziekenhuis Rivierenland ontwikkelden daarom de Lego Lat: een hulpmiddel waarmee kinderen makkelijker aan kunnen geven hoe ze zich voelen.

Voorheen moesten kinderen met een cijfer aangeven hoeveel pijn ze hadden. Emmy vertelt: “We vinden het belangrijk om juist niet te praten over ‘pijn’, maar over hoe een kind zich voelt.” Met de Lego Lat is dit probleem opgelost. Op de lat staan zes legopoppetjes met verschillende gezichten. De verpleegkundigen vragen de kinderen om zelf aan te wijzen welke gezichtsuitdrukking op het poppetje hun gevoel het beste weergeeft. Hierdoor voelen kinderen dat ze zelf de controle hebben. Dit zorgt voor meer rust en ontspanning.

De Lego Lat helpt ook om het kind beter te begrijpen. Anne legt uit: “Door goed te kijken naar kinderen en te luisteren naar wat ze zeggen, kunnen we de juiste behandeling en eventuele pijnstilling bieden. We vragen ook aan de kinderen wat ze nodig hebben om zich beter te voelen. Misschien dat ze willen slapen of juist zin hebben om te spelen.”

Nu al een groot succes

Anne en Emmy verzamelden de poppetjes bij elkaar om de juiste uitstraling te creëren. Dat is gelukt! “De kinderen reageren enthousiast op de Lego Lat. Na het uitleggen van de Lego Lat, weten ze meteen wat er van ze verwacht wordt”, vertelt Emmy. De lat wordt nu vooral gebruikt bij kinderen vanaf 5 jaar die zijn opgenomen op de verpleegafdeling kind & Jeugd of enkel komen voor een dagopname. Maar er zijn plannen om het ook op andere afdelingen te gebruiken, zoals op de Spoedeisende Hulp..

De Lego Lat heeft de werkomgeving van de verpleegkundigen en de zorg voor de kinderen verbeterd. Anne en Emmy zijn trots op het resultaat van dit project: “Het is leuk en uitdagend om naast je werk als verpleegkundige iets extra’s te doen om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. De Lego Lat spreekt enorm aan tot de verbeelding en ondersteunt in de zorg die we bieden. Het is een mooie toevoeging aan onze kinderafdeling.”

Alle nieuws items(https://ziekenhuisrivierenland.nl/nieuws/)