Ondersteuning en positiviteit bij borstvoeding

17 mei 2022

Verloskunde 6

Ouders die de keuze hebben gemaakt om borstvoeding te geven, kunnen in ons ziekenhuis rekenen op deskundige informatie, instructies en begeleiding. In Ziekenhuis Rivierenland hebben we naast lactatiekundigen ook een borstvoedingscoach, Gerda van Arkel. Zij helpt ouders graag bij dit proces.

Rust is belangrijk bij borstvoeding

Gerda vertelt: “Als borstvoedingscoach help ik ouders met het geven van borstvoeding. Het is fijn om ze hierbij te ondersteunen, want borstvoeding is een proces wat je moet aanleren. Het is belangrijk dat je hier tijd, rust en ruimte voor neemt. Borstvoeding geef je op basis van gevoel. Een baby drinkt steeds een beetje melk waardoor ze vaak willen drinken. Door uitleg hierover te geven help ik ouders dit te beseffen. Want leren lopen lukte ons ook niet op één dag.”

Borstvoeding geven doe je samen

“Tijdens het voeden geef ik ouders tips over hoe je de baby aan de borst legt. Ik leg uit hoe je de baby vasthoudt en ondersteuning geeft tijdens het drinken. Daarnaast laat ik weten hoe je ziet dat een baby echt drinkt. Als je eenmaal voelt wanneer het kindje echt goed ligt en goed drinkt, vergeet je dit nooit meer. Door de partner bij de borstvoeding te betrekken doen ze het echt samen. Dat is voor de moeder een enorme steun. Na de voeding vindt de baby het heerlijk om nog even tegen de ouders aan te liggen. Dat is de meest veilige plek, de baby vindt het fijn om een hartslag te horen en warmte te voelen. Ook dit stimuleert het borstvoedingsproces en de band met je baby. Met borstvoeding geef je je baby zoveel meer dan alleen voeding!”

Veel positiviteit op de kraamafdeling

“Borstvoeding geven heeft veel voordelen. Het zorgt bijvoorbeeld voor een betere gezondheid bij de baby maar ook de moeder. Ouders die op onze afdeling een kindje hebben gekregen probeer ik samen met mijn collega’s zoveel mogelijk positiviteit mee te geven. Ouders willen het graag goed doen voor de baby en dat doen ze zeker. Het is dan ook ontzettend fijn om te zien dat ouders met mijn tips en adviezen aan de slag gaan. Ik zie ze echt groeien. Als borstvoedingscoach hoop ik te bereiken dat ouders langer borstvoeding geven. Helaas stoppen moeders in Nederland best snel met borstvoeding. Vaak missen ze een beetje steun en zien ze er tegenop om ermee door te gaan als ze weer moeten werken. Als je het een half jaar volhoudt, is dat echt super knap. Ik zeg altijd: elke slok is er weer één. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen!"