Paarse blik op de zorg voor prematuren in Ziekenhuis Rivierenland

17 november 2023

Afbeelding Banner Website 1348X299 (4)

Elk jaar op 17 november staan we stil bij de impact van vroeggeboorte tijdens Wereld Prematurendag. Want 1 op de 10 baby’s wordt te vroeg geboren, zij zijn dan prematuur. Deze vroeggeboorten hebben niet alleen gevolgen voor het kind, maar ook voor het hele gezin. Om hier aandacht voor te vragen kleurt ons ziekenhuis vandaag traditiegetrouw paars. Daarnaast heeft de kinderafdeling een speciale video gemaakt over prematuren in ons ziekenhuis.

Te vroeg geboren baby’s liggen weken, soms wel maanden in een couveuse in het ziekenhuis, met een verhoogd risico op hersenbloedingen, hart- en longproblemen, en infecties. Ook na de couveuseperiode hebben kinderen te maken met de gevolgen van vroeggeboorte. Zo hebben ze een grotere kans op het krijgen van ontwikkelingsstoornissen.

Vroeggeboorte op de kinderafdeling

Jaarlijks liggen er ongeveer 650 pasgeboren kindjes op onze kinderafdeling. Dit zijn baby’s die niet direct naar huis kunnen omdat ze te vroeg geboren of ziek zijn. De kinderafdeling heeft daarom met veel betrokkenheid een video gemaakt over prematuren. Deze video werpt een unieke blik op hoe wij samen met de ouders voor prematuren zorgen. Het biedt niet alleen een kijkje achter de schermen op de afdeling, maar deelt ook de verhalen van Levi en zijn moeder. Levi heeft zelf in een couveuse gelegen en vertelt over zijn vroeggeboorte.

Van binnen en buiten paars

Tijdens Wereld Prematurendag dragen de verpleegkundigen en kinderartsen van de kinderafdeling, in plaats van hun uniformjas, een paars t-shirt. De afdeling is versierd met paarse vlaggetjes en de buitenkant van het gebouw is paars verlicht. Alles om de bewustwording, het begrip en de bekendheid van vroeggeboorte te vergroten.