Patiënt hoeft geen contrastvloeistof meer te drinken voor een CT scan

14 februari 2022

124Rd Ziekenhuisrivland030418

Vanaf 14 februari hoeven patiënten geen contrastvloeistof meer te drinken voordat ze een CT-scan krijgen in Ziekenhuis Rivierenland. Dit heeft als belangrijk voordeel dat de patiënt geen bijwerkingen door de contrastvloeistof meer heeft, zoals bijvoorbeeld diarree. Daarnaast zijn patiënten veel minder tijd kwijt aan het onderzoek en hoeven ze minder lang in het ziekenhuis te wachten. Ziekenhuis Rivierenland volgt hiermee een landelijke ontwikkeling, waaruit blijkt dat de kwaliteit van diagnose hetzelfde blijft zonder het drinken van contrastvloeistof.

“We zijn heel blij dat we ook in ons ziekenhuis de behandeling kunnen aanpassen aan de nieuwste richtlijnen voor het maken van een CT-scan. Het is voor de patiënt echt een veel prettigere manier van onderzoek. Voor de medewerkers van de afdeling radiologie is een bijkomend voordeel dat er minder voorbereiding nodig is en de patiënt alleen nog opgehaald hoeft te worden voor het onderzoek zelf”, aldus Matthijs Huttinga, unitmanager Radiologie.

Op het juiste moment aanwezig

Deze ontwikkeling is in het kader van zinnig en zuinige zorg een goede ontwikkeling, omdat de patiënt in plaats van 90 minuten maar 15 minuten met het onderzoek bezig is. Een patiënt krijgt nu ook nog maar één tijdstip door, het moment dat hij in de CT gaat, en niet het moment dat het drinken van de vloeistof start. Dat laatste zorgde nogal eens voor verwarring, waardoor de patiënt te laat aanwezig was. De rest van het onderzoek blijft voor de patiënt hetzelfde.