Ziekenhuis Rivierenland krijgt van patiënten opnieuw een 8,5 voor hun ervaring met het ziekenhuis. Dat blijkt uit een onderzoek dat elk jaar wordt gedaan met de Patiëntervaringsmonitor. Meer dan 5.000 patiënten vulden de vragenlijst in. De uitkomsten laten zien dat patiënten zich gehoord voelen en de zorg van het ziekenhuis als persoonlijk en deskundig ervaren.
Zorg die past bij de patiënt
Wendy Bosboom, voorzitter van de raad van bestuur is blij met de uitkomsten: “We zien dat patiënten zich goed geholpen voelen. Ook ervaren patiënten dat ze zelf mee kunnen beslissen over de zorg die ze krijgen. Die waardering is mooi, want onze zorgverleners zetten zich elke dag in om de best mogelijke zorg te geven aan patiënten. Dat kan alleen als ze weten wat voor de patiënt belangrijk is. Eigen inbreng en eigen regie van patiënten vinden we daarom heel belangrijk. Dat is ook waarom we inzetten op begrijpelijke communicatie en patiënten aanmoedigen om zelf vragen te stellen in het gesprek met de arts. Dat maakt het samen beslissen voor de arts en de patiënt makkelijker.”
Patiënten waarderen persoonlijke aandacht
“Patiënten zijn vooral tevreden over de persoonlijke aandacht, goede uitleg en professionele zorg. Ze vinden de communicatie prettig en voelen zich met respect behandeld. Dat past goed bij wat wij belangrijk vinden: iedereen is welkom en krijgt de zorg die ze nodig hebben. We hebben extra aandacht voor inclusie, diversiteit en gelijkwaardigheid”, aldus Wendy Bosboom. Het ziekenhuis houdt rekening met culturele verschillen en ook met fysieke mogelijkheden en vaardigheden van patiënten. Zo is er op de website bijvoorbeeld een vertaal- en voorleesfunctie en schrijft het ziekenhuis zoveel mogelijk in eenvoudige taal. Ook is er op de website een Teletolk voor mensen die doof of slechthorend zijn of moeite hebben met praten.
Continu verbeteren
Ook dit jaar gaven patiënten aan wat beter kan. “We zijn blij dat patiënten ook kritisch zijn in het onderzoek”, zegt Antoinette van Alphen, voorzitter van de Patiëntenadviesraad. “Dit geeft het ziekenhuis inzicht in de punten die voor patiënten belangrijk zijn. Een van de aandachtspunten die patiënten noemden, is de wachttijd in de wachtkamer. Het ziekenhuis werkt al aan een oplossing om de actuele wachttijd te laten zien in de wachtkamer. Als Patiëntenadviesraad zijn we hier nauw bij betrokken.”
Compliment of tip delen?
Via de Patiëntervaringsmonitor vragen we ieder jaar de mening van patiënten. Wilt u een compliment of tip delen met het ziekenhuis? Dit kan via: ziekenhuisrivierenland.nl/patiëntervaring.