Patiënten op hun gemak stellen door taalgebruik

Gebouw Ziekenhuis Rivierenland

Voor veel mensen kan het ziekenhuis voelen als een bedreigende of stressvolle omgeving. Dit maakt hen alert en angstig. Dat is jammer én niet nodig. Zorgverleners worden daarom getraind in Patiëntcomfort: een wetenschappelijk onderbouwde methode waardoor patiënten zich meer op hun gemak voelen en hun behandeling vlotter verloopt. 

De positieve invloed van Patiëntcomfort

Gezondheidspsychologen Karin Verschuur en Marije de Regt leggen uit wat de methode inhoudt en wat de positieve effecten ervan zijn: “We weten dat mensen in stressvolle situaties alerter zijn op eventueel gevaar. Ze hebben vooral oog voor wat er mis kan gaan en wat er mogelijk bedreigend voor hen is. Ze worden daardoor gevoeliger voor het nocebo-effect: het opwekken van een negatieve verwachting. Niet onbegrijpelijk als je je bedenkt dat patiënten naar het ziekenhuis komen voor het belangrijkste dat zij hebben: hun gezondheid. In de training Patiëntcomfort leren medewerkers van het ziekenhuis zich hier bewust van te zijn. Want als je je bewust bent van iemands angst, kun je door middel van je taalgebruik deze angst in ieder geval beperken”.

Het ziekenhuis: niet voor iedereen een normale omgeving

Verschuur en de Regt: “Zorgverleners kunnen zich vaak al goed inleven in anderen. Empathie wordt hen dan ook niet aangeleerd in de training. We focussen ons vooral op verschillende communicatietechnieken. Door deze technieken in te zetten, bevorderen zorgverleners het welzijn van de patiënt. We laten de medewerkers van het ziekenhuis zien wat Patiëntcomfort doet met patiënten. Het is goed om je te realiseren dat een ziekenhuis voor veel mensen een spannende plek is. Door de training krijgen zorgverleners weer even het besef dat een ziekenhuis niet voor iedereen een normale omgeving is”.

Patiëntcomfort in de praktijk

Spoedeisende Hulp-arts Femke van den Brandt volgde de training in 2022. Ze is zo enthousiast over de methode dat ze besluit andere collega’s te gaan trainen. Van den Brandt: “Na mijn eerste trainingsdag wist ik direct dat we hier als ziekenhuis veel mee kunnen bereiken. Want hoe bijzonder is het om op een relatief gemakkelijke manier mensen minder angst en pijn te kunnen laten ervaren? Zo vroeg ik voorheen altijd ‘waar doet het pijn?’. Nu vraag ik: ‘waar voelt u het het meest?’. Een kleine aanpassing, maar een wereld van verschil in beleving”.

Van inspiratiebron naar actie

Al in 2022 zette het ziekenhuis de eerste stappen voor het geven van de training Patiëntcomfort. Een presentatie van het Deventer Ziekenhuis was de inspiratiebron voor Verschuur en de Regt. Zelf ontvingen zij de training van de Radboud Health Academy. Daarna ging het snel: inmiddels wordt de training in het Tielse ziekenhuis gegeven door 9 medisch specialisten en 6 psychologen en passen al bijna 500 medewerkers de methode toe in hun werk. Alle nieuwe medewerkers van het ziekenhuis volgen de training.