Pilot beweegbord op verpleegafdeling P1

14 juli 2021

Pilot Beweegpictogrammen 2

Op onze verpleegafdeling P1 (cardiologie en neurologie) zijn we nu sinds een maand gestart met de pilot 'Beweegbord'. Het beweegbord helpt om bewegen onderdeel van het dagelijkse gesprek tijdens de opname te maken. Het bord is een initiatief van de afdeling fysiotherapie in samenwerking met verpleegkundigen op afdeling M3, P1, AB3 en M4. Het doel van het beweegbord is om de beweegmogelijkheden voor de patiënt inzichtelijk te maken.

Beeldtaal

Fysiotherapeuten Ilse en Rolinda: “Tijdens een ziekenhuisopname zijn veel patiënten onzeker over wat ze nu wel of niet mogen. Hierdoor blijven ze onnodig lang in bed liggen en zien we dat hun spierfunctie en daarmee hun zelfstandig functioneren afneemt. Nu hebben we beweegpictogrammen gemaakt die we op het patiëntenbord kunnen plakken. Op deze pictogrammen kunnen mensen zien op welke manier ze kunnen bewegen, of er een hulpmiddel hierbij nodig is en hoelang ze mogen bewegen. We gebruiken pictogrammen, omdat dit een snel overzicht geeft en voor iedereen begrijpelijk is. Deze beeldtaal is erg belangrijk omdat in onze regio veel mensen wonen die moeite hebben met lezen of schrijven of met de Nederlandse taal." Judy, verpleegkundige op P1 vult aan: “Met deze pictogrammen kunnen we samen, dus niet alleen de fysiotherapeuten maar ook de verpleging, artsen en de familie, de patiënt motiveren om te bewegen. Dit zorgt voor een sneller herstel."

Vooruitblik

De test met het bord op P1 loopt tot en met september. Als het goed bevalt wordt dit bord met pictogrammen ook op de andere verpleegafdelingen ingevoerd.