Sneller een echo in Ziekenhuis Rivierenland

9 maart 2022

Wouter Kroon Radioloog En 2 Echolaboranten 8 3 22

Omdat er veel behoefte is aan echografie in onze regio, heeft de afdeling Radiologie op 8 maart een tweede echokamer geopend. Daardoor zijn patiënten sneller aan de beurt. De extra kamer past in het plan van Radiologie om een breed en toegankelijk aanbod aan onderzoek te kunnen bieden. Ook komen er drie nieuwe echolaboranten bij. Zij werken in teamverband samen met de radioloog tijdens het echograferen.

Een echo (of echografie) is een onderzoek dat gedaan wordt met geluidsgolven. Met behulp van geluidsgolven wordt op een computerscherm een afbeelding gemaakt die duidelijkheid geeft over de vorm, structuur en ligging van organen. Het is een veelvoorkomend onderzoek en het is volkomen pijnloos en onschadelijk.

Wouter Kroon heeft veel ervaring met echografie opgedaan tijdens zijn opleiding tot radioloog en werkte toen al veel samen met echolaboranten. Voor Ziekenhuis Rivierenland is echolaborant een nieuw beroep. “We zijn blij dat we de capaciteit voor de echo’s kunnen uitbreiden door een nieuw apparaat én door de komst van echolaboranten. Door met vaste medewerkers bepaald onderzoek vaak te doen en ervaring op te bouwen, gaat bovendien de kwaliteit omhoog.”

Op de huidige echokamer komen dagelijks gemiddeld 35 mensen voor een echo-onderzoek. Wouter Kroon: “Naast echo’s doen we ook ander onderzoek op deze kamer, zoals puncties, biopten en drainages. Op de nieuwe kamer doen we een kleiner aantal echo’s, omdat die deels ook voor het opleiden van de nieuwe laboranten wordt gebruikt. Maar per saldo kan de patiënt sneller terecht voor dit onderzoek.”