Ziekenhuispaspoort geeft kinderen meer regie

31 augustus 2022

Maud Ziekenhuispaspoort

Vanaf 1 september krijgen kinderen, die regelmatig ons ziekenhuis bezoeken, een vrolijk ziekenhuispaspoort. In dit paspoort geven kinderen hun wensen aan tijdens een behandeling, onderzoek of operatie. Bijvoorbeeld dat ze graag een filmpje kijken tijdens het plaatsen van een infuus. Maud Takkenberg, stagiair medisch pedagogisch zorgverlener, heeft alle ideeën voor dit paspoort samengevoegd om ervoor te zorgen dat kinderen ontspannen ons ziekenhuis bezoeken.

Maud: “Tijdens mijn stage op de kinderafdeling van Ziekenhuis Rivierenland voelde ik veel betrokkenheid bij de medewerkers om goede zorg aan de kinderen te geven. Aan mij de taak om te onderzoeken hoe we dit voor de zorgverleners als voor de kinderen nog extra konden verbeteren. Hierdoor ben ik op het idee gekomen om een ziekenhuispaspoort te maken. Een aantal andere ziekenhuizen hebben dit ook. Samen met de zorgverleners van onder andere de kinderafdeling, bloedafname en de OK zijn we met het idee verder aan de slag gegaan. Welke mogelijkheden tijdens een behandeling kunnen we aanbieden? En wat kunnen we nog meer in het paspoort zetten om kinderen te helpen? Het is belangrijk dat we de wensen van de kinderen ook echt kunnen waarmaken.”

Hoe werkt het ziekenhuispaspoort?

“In het paspoort geven kinderen aan wat ze fijn vinden tijdens een bezoek in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld of ze zelf naar de operatiekamer willen lopen of in het bed rijden. Vervolgens geven ze het paspoort aan de zorgverlener die ze tegenkomen. De zorgverlener kijkt in het paspoort wat de kinderen aangeven en kan zo snel starten. Met het ziekenhuispaspoort geven we kinderen, waar mogelijk, regie over de zorg die ze krijgen. Dit is erg belangrijk want controleverlies is het geen dat kinderen het meest bang maakt tijdens een bezoek aan het ziekenhuis. Op deze manier hebben ze bijna overal de touwtjes zelf in handen. Dit zorgt voor meer rust en ontspanning.”

Wat staat er nog meer in het ziekenhuispaspoort?

“Naast de wensen die kinderen aangeven is er nog veel meer te vinden in het paspoort. Zo zijn er puzzels om op te lossen, kunnen ze hun eigen ziekenhuis avonturen opschrijven, stempels verzamelen bij verschillende zorgverleners en staan er veel ontspanningstips in. Het is een vrolijk paspoort geworden en ik hoop dat de kinderen, ouders en zorgverleners het met veel plezier gebruiken!”