ZR hoort bij top ziekenhuizen op het gebied van staaroperaties

25 oktober 2021

058Rd Ziekenhuisrivland030418

Elseviers Weekblad publiceerde gisteren haar jaarlijkse overzicht van de beste ziekenhuizen. Dit jaar heeft Elsevier de kwaliteit van zorg in alle ziekenhuizen en 94 zelfstandige klinieken vergeleken voor zeven ingrepen. Ziekenhuis Rivierenland behoort daarin bij de beste twaalf ziekenhuizen voor de staaroperatie.

Oogarts Kenneth Rouwen: “Dat is mooi nieuws! Elsevier baseert zich op de data van de kwaliteitsregistratie, waarin je je meet met collega-oogartsen. Het is natuurlijk super fijn om te merken dat onze aanpak tot deze resultaten leidt. Ons team bestaat uit vier oogartsen en we combineren in dat team veel ervaring en specifieke expertise. Omdat ons centrum ook refractiechirurgie verricht, zijn we extra gericht op een goed eindresultaat qua brilsterkte of brilonafhankelijkheid na de staaroperatie. Verder zal meespelen dat het gezamenlijk registreren en analyseren van de uitkomsten van de staaroperaties en complicaties hoog in het vaandel staan, waardoor we continu aanpassingen doen en verbeteren.”

Patiënten met een verdenking op staar komen in Ziekenhuis Rivierenland op het staarspreekuur terecht, waar direct een lensmeting en een gesprek met de staarconsulent bij horen. De patiënt heeft dan direct de juiste informatie over de verschillende lenzen en wordt begeleid bij een keuze voor een bepaalde lens.

Ziekenhuis Rivierenland is erg blij met deze score. Het ziekenhuis werkt continu aan de kwaliteit van zorg en veiligheid, en had daaraan in 2018 haar accreditatie volgens het normenkader JCI te danken. JCI is een internationaal erkend kwaliteitssysteem, waarin ziekenhuizen wereldwijd werken aan verbetering van kwaliteit en veiligheid.