ZR introduceert: IC koffer voor kinderen

9 december 2021

Ic Koffer Linkedin En Facebook

Als je vader, moeder, opa of oma op de Intensive Care (IC) ligt is dat een heftige gebeurtenis, zeker voor een kind. Daarom introduceert Ziekenhuis Rivierenland een speciale IC koffer voor kinderen. Deze koffer is ontwikkeld door medisch pedagogisch zorgverlener Maartje Kuppen met hulp van IC-verpleegkundige Chris van Vlaanderen. We verwachten dat dit mooie initiatief veel kinderen gaat helpen tijdens een spannende periode.

Maartje: “De koffer geeft kinderen voorlichting en informatie over wat je op een IC allemaal tegenkomt als je op bezoek bent. Zo bevat de koffer een informatieklapper met foto’s over alle medische zaken die je ziet, maar ook kleurplaten en een speciale pop. De pop kunnen kinderen zelf versieren met stiften en medische stickers. De koffer bevat ook een informatiefolder ‘Op bezoek op de IC’. Deze folder geeft ouders/verzorgers van kinderen per leeftijdscategorie tips en adviezen die bruikbaar kunnen zijn in de begeleiding van je kind tijdens en na deze periode. Deze folder is speciaal ontwikkeld voor de afdeling IC van ziekenhuis Rivierenland. De koffer is zo opgebouwd dat we kinderen alleen datgene laten zien waar ze ook daadwerkelijk mee te maken krijgen. Zijn bepaalde medische zaken niet van toepassing? Dan halen we dat gedeelte uit de informatie klapper.
De koffer biedt kinderen de mogelijkheid om spelenderwijs kennis te maken en voorbereid te worden op hoe het er op de IC aan toe gaat.”

Chris: “Op deze manier proberen we elk kind zo goed mogelijk voor te bereiden op een bezoek aan de IC. Naast deze koffer en de uiteraard aanwezige begeleiding door de IC-verpleegkundigen zelf, bestaat er ook nog steeds de mogelijkheid om een door de medisch pedagogisch zorgverlener begeleid bezoek op de IC aan te vragen.”