Vrijwilligerscoördinator Paul

Iedereen moet mee kunnen doen. Ook in het ziekenhuis.

Paul, vrijwilligerscoördinator in Ziekenhuis Rivierenland

“Begrijpelijke taal is geen luxe, het is een basisvoorwaarde. ”Paul coördineert de vrijwilligers van Ziekenhuis Rivierenland. Bij het Digi-Taal Servicepunt helpen vrijwilligers mensen die moeite hebben met lezen, schrijven of digitale zaken. “We zien vaak dat mensen informatie missen, simpelweg omdat het te ingewikkeld is opgeschreven. Dat raakt me. Want het betekent dat ze minder goed hun weg vinden in de zorg.”

Hulp in het ziekenhuis 

Via het DSP in de centrale hal van het ziekenhuis kunnen patiënten bijvoorbeeld hulp krijgen bij het gebruik van het patiëntenportaal MijnZR, het invullen van formulieren of het begrijpen van brieven. “En als iemand graag beter wil leren lezen of schrijven? Dan brengen we ze in contact met een passend lesaanbod in de regio, zoals het Leerhuis Tiel. Dat geeft mensen weer grip. Hoe mooi is dat?”

Meer stappen nodig 

Hoewel het thema inmiddels op de kaart staat, vindt Paul dat er nog stappen nodig zijn. “Er is al aandacht voor duidelijke communicatie, maar we zijn er nog niet. Vooral medische termen en vragenlijsten kunnen veel eenvoudiger.”

Grote rol 

Hij hoopt dat collega’s zich realiseren hoe belangrijk hún rol is. “Iedere medewerker in het ziekenhuis, van arts tot receptionist, kan signalen oppikken. Het begint met zien dat iemand het moeilijk vindt. En dan diegene op een warme manier doorverwijzen naar het Digi-Taal Servicepunt. Daar maken we samen het verschil.”

Wees moedig 

Wat wenst hij patiënten die moeite hebben met taal? “Geduld en moed. Vertrouw erop dat je het kunt leren. Er zijn mensen die je willen helpen. Echt.