Veelgestelde vragen

In het ziekenhuis

Waar kan ik parkeren? Klik hier voor meer informatie
Kan ik vanaf het parkeerterrein naar de ingang van het ziekenhuis worden gebracht? Ja, u kunt gebruik maken van de golfkar. Voor minder validen (mensen die moeilijk ter been zijn) rijden vrijwilligers rond over het terrein, als u een golfkar ziet staan, kunt u aan de chauffeur vragen of hij u naar hoofdingang of terug naar de auto brengt. 
Kan ik een dag-, week-, maand- of jaarkaart aanschaffen voor het parkeren op het parkeerterrein van Ziekenhuis Rivierenland? Bij de betaalautomaat voor het parkeren kunt u een dag-, week- of maandkaart kopen. Een dagkaart kost € 6,00 euro, een weekkaart € 15,00 euro en een maandkaart € 30,00 euro. U kunt geen jaarkaart kopen.
Hoe kom ik met het openbaar vervoer bij het ziekenhuis? De trein: u stapt uit op station Tiel, u verlaat via de achterzijde het station en slaat links af. Na ongeveer 10 minuten bent u bij het ziekenhuis.
De bus: buslijn 44, 46, 244 en 844 stopt voor de hoofdingang, buslijn 44 stopt tevens aan de zijkant van het ziekenhuis.
Zijn er rolstoelen in het ziekenhuis? Er zijn rolsroelen aanwezig in het ziekenhuis. Deze staan buiten bij de parkeerplaats of binnen in de centrale hal net naast de hoofdingang. U heeft een 2 euro munt nodig om deze los te koppelen. Mocht u geen 2 euromuntstuk hebben kunt u een vervangend muntje halen bij de receptie.
Hoe weet ik waar in het ziekenhuis ik moet zijn?

Elke polikliniek en (onderzoeks-) afdeling heeft een eigen routenummer. Als u een afspraak heeft in het ziekenhuis meldt u zich aan bij de aanmeldzuil, als u zich heeft aagemeld krijgt u een dagticket waar uw afspraak op staat, hier staat op welke route u moet volgen.

Als u op bezoek komt kunt u de routenummers vinden op het bord in de centrale hal. Ook kunnen de medewerkers van de receptie u verder helpen.

Kan ik mijn mobiele telefoon meenemen in het ziekenhuis? U mag uw mobiele telefoon meenemen, op enkele plaatsen, zoals op de Spoedeisende Hulp en de IC/CC afdeling, kan het zijn dat u gevraagd wordt om uw mobiele telefoon uit te schakelen.
Als ik ben opgenomen, kan ik dan telefoneren? U kunt telefoneren met uw eigen mobiele telefoon. Daarnaast kunt u gebruik maken van de telefoon, radio, televisie en internet bij uw bed. Dit kunt u aanvragen bij de voedingsassistente op de afdeling of via nummer (0344) 67 49 50 (Hotelservices). 
Kan ik een laptop meenemen? U kunt uw laptop meenemen, u kunt gebruik maken van het gratis WIFI-netwerk van Ziekenhuis Rivierenland 'ZRT-Gast'.
Kan ik inloggen op het WiFi-netwerk van Ziekenhuis Rivierenland? U kunt gratis gebruikmaken van het WiFi-netwerk van Ziekenhuis Rivierenland 'ZRT-Gast'.
Is er een mogelijkheid om in Ziekenhuis Rivierenland te eten? Jazeker! U bent van harte welkom in ons restaurant in de centrale hal bij de hoofdingang. Hier kunt u genieten van een uitgebreide keuze aan heerlijke gerechten die vers voor u bereid worden.
Wanneer kan ik een patiënt bezoeken? Klik hier voor meer informatie
Is het mogelijk om in Ziekenhuis Rivierenland te overnachten als mijn familie opgenomen is? In sommige gevallen is het mogelijk dicht bij de patiënt in het ziekenhuis te logeren. Dit kunt u overleggen met de verpleging op de afdeling waar de patiënt ligt.
Wat zijn de openingstijden van de bloedafname, Radiologie en andere onderzoeksafdelingen? Klik hier voor meer informatie

Mijn gegevens/ dossier

Is het mogelijk om mijn medisch dossier online in te zien? Ja, u kunt (delen van) uw medisch dosssier online inzien in MijnZR, klik hier voor meer informatie

Ik wil graag een kopie van mijn medische gegevens/ dossier. Hoe kom ik hier aan?

Wilt of kunt u geen gebruik maken van MijnZR? Dan kunt u het ziekenhuis vragen om inzage in uw medisch dossier of een kopie opvragen, klik hier voor meer informatie.
Er zijn röntgenfoto’s gemaakt en deze wil ik graag opvragen. Hoe doe ik dit? Als u een dvd wilt met daarop uw röntgenfoto’s en/ of scans, kunt u deze opvragen bij de afdeling Radiologie. Dit kunt u doen door te bellen naar (0344) 67 42 33 van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. U maakt met de afdeling een afspraak om de dvd persoonlijk op te halen.
Waar geef ik mijn nieuwe adresgegevens door als ik verhuisd ben? U kunt de wijziging doorgeven bij de receptie, telefonisch via (0344) 67 49 11 of via het contactformulier. Dit kan niet via MijnZR.
Ik heb een nieuwe zorgverzekering, hoe geef ik dat door? U kunt de wijziging doorgeven bij de receptie, telefonisch via (0344) 67 49 11 of via het contactformulier. Dit kan niet via MijnZR.

 

Uw afspraak

Hoe kan ik een afspraak maken voor een polikliniek bezoek? Als u de eerste keer in het ziekenhuis komt heeft u een verwijsbrief nodig. Deze verwijsbrief wordt naar het ziekenhuis gestuurd. U krijgt van uw huisarts een nummer welk correspondeert met de verwijsbrief, met dit nummer kunt u een afspraak maken op de polikliniek. 
Waarom kan ik niet eerder terecht voor een afspraak op de polikliniek?

Uw afspraak wordt op volgorde van aanvraag ingepland. Indien u van mening bent dat dit te lang duurt kunt u contact opnemen met uw huisarts. Deze kan doorgeven dat u binnen een bepaalde periode gezien dient te worden door een specialist.

Als u bekend bent bij een specialist en u klachten verergeren neemt u dan contact op met de polikliniek. De assistente zal, in overleg met de specialist, zonodig uw afspraak vervroegen.

Waar kan ik terugvinden wanneer mijn afspraak gepland is? In het patiëntenportaal MijnZR kunt u uw afspraken bekijken of verzetten, u krijgt ook een afsprakenbrief thuisgestuurd.
Waar kan ik terugvinden met wie ik een afspraak in het ziekenhuis heb? In het patiëntenportaal MijnZR kunt u uw afspraken bekijken, u krijgt ook een afsprakenbrief thuisgestuurd.
Ik wil een afspraak maken bij de arts. Heb ik een (nieuwe) verwijsbrief nodig? Bij vervolgafspraken voor dezelfde zorgvraag (klachten) heeft u geen nieuwe verwijzing nodig. Dit geldt ook wanneer u op verzoek van de medisch specialist terugkomt voor controle en de medisch specialist dit in uw dossier heeft genoteerd. Wanneer het niet nodig is een vervolgafspraak te maken, dan wordt uw zorgdossier afgesloten. Als de behandeling is beëindigd, dit kan al na enkele bezoeken zijn, is er een nieuwe verwijzing nodig. De arts meld aan u als patiënt wanneer de behandeling is beeindigd en wordt afgesloten. Een verwijsbrief wordt afgegeven per zorgvraag, wanneer u een andere zorgvraag heeft, heeft u daarvoor een aparte verwijzing nodig. Als u vanuit een ander ziekenhuis komt is het belangrijk dat gegevens van rontgenfoto's en /of scans opgevraagd worden. U kunt dit zelf regelen met het ziekenhuis waar u vandaan komt.
Kan ik mijn afspraak op de polikliniek vervroegen?

Wanneer u als nieuwe patient dusdanige (pijn-) klachten heeft dat u de gemaakte afspraak wilt vervroegen, dan kan dit alleen via de huisarts. De huisarts bepaalt of het nodig is dat u eerder gezien wordt door de specialist. Bent u bekend op de polikliniek met de huidige klachten kunt u contact opnemen met de polikliniek assistent.

Heeft u pijnklachten na een operatie ? Dan kunt u contact opnemen met de polikliniek voor het vervroegen van de eerste controleafspraak na uw operatie. De medisch specialist zal beoordelen of een eerdere afspraak zinvol is en u zo nodig eerder te zien.

Wat zijn de wachttijden voor een polikliniekafspraak of een behandeling/operatie? Klik hier voor meer informatie
Wat kost mijn behandeling? Klik hier voor meer informatie
Waar kan ik terecht als ik een klacht heb? Klik hier voor meer informatie
Is in Ziekenhuis Rivierenland een pinautomaat Ja, er is een pinautomaat aanwezig in de centrale hal (tegenover de receptie), locatie Tiel.
Ik wil een second opinion van een andere specialist. Kan ik een doorverwijzing van de arts krijgen? Als u via de medisch specialist wordt doorverwezen naar een andere arts of kliniek, regelt de specialist uw doorverwijzing. Ook wanneer u op eigen verzoek een second opinion aanvraagt bij een andere ziekenhuis/zorginstelling, kunt u een verwijsbrief krijgen van ons.
Ik heb een prothese en wil graag gaan vliegen. Kan ik een bewijs (travelcard) krijgen? U kunt zonder problemen op reis met het vliegtuig. Een bewijs dat u een prothese heeft, voorkomt tegenwoordig niet meer dat u alsnog gecontroleerd wordt als u gaat vliegen. Wel kunt u bij de controle vermelden dat u een prothese heeft. Soms zal men dit nog eens extra controleren met een metaaldetector.
Mijn medicijnen zijn op. Hoe kom ik aan een herhaalrecept?

Voor een herhaalrecept van de medicatie die uw arts in het ziekenhuis heeft voorgeschreven, kunt u bellen met de polikliniek. Vraag eerst na bij de apotheek of u het recept zonder tussenkomst van de arts mag ophalen. Vaak schrijft de arts op een recept een aantal herhalingen voor. 

Voor een nieuw recept van de medicijnen die u van andere artsen heeft gekregen kunt u het beste met de huisarts contact opnemen. 

Ik heb veel pijnklachten. Kan ik medicijnen tegen de pijn krijgen? Als uw pijnklachten van een bestaand en bekend probleem zijn neem dan contact op met uw specialist. Bij nieuwe pijnklachten neemt u contact op met uw huisarts, deze zal u verder helpen en indien nodig verwijzen naar een specialist.
Hoe kom ik aan een geneeskundige verklaring? Deze verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts (dus niet de 'eigen' arts). Zo'n arts kan een eigen beoordeling maken van uw situatie. Als dat nodig is, kan die arts, met uw toestemming, ook nog extra informatie opvragen bij uw behandelend arts(en).
Hoe kan ik een medische keuring aanvragen voor een rijbewijs?  Klik hier voor meer informatie
Hoe kan ik een medische keuring aanvragen voor een duikbrevet?  Klik hier voor meer informatie
Ik heb een vraag over een rekening, waar kan ik terecht? De declaratie van een behandeling/ onderzoek wordt door het ziekenhuis naar de zorgverzekeraar gestuurd. De zorgverzekeraar controleert de declaratie van het ziekenhuis en verwerkt deze. Als u een vraag heeft over een declaratie, dan kunt u het beste contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Indien er daarna nog vragen zijn voor het ziekenhuis, dan bespreekt de zorgverzekeraar deze met het ziekenhuis.

Bekijkt u deze pagina via uw computer? Als u de toestscombinatie Ctrl en F intoetst kunt u naar woorden zoeken om zo snel mogelijk uw vraag te beantwoorden.