Vrijwilligerswerk

In Ziekenhuis Rivierenland zijn ongeveer 160 vrijwilligers actief. Zij maken het verblijf in het ziekenhuis prettiger voor patiënten en bezoekers. Zonder de inzet van vrijwilligers zouden vele activiteiten in het ziekenhuis minder makkelijk, veel duurder of soms onmogelijk zijn. Het werk dat de vrijwilligers doen, is daarom een bijzonder waardevolle aanvulling op het werk van de professionele medewerkers.

Waar zijn vrijwilligers actief?

Veel vrijwilligers zijn gastheer of gastvrouw op een verpleegafdeling, de nierdialyse, de poliklinische operatie kamer of de afdeling dermatologie. Ze schenken thee en koffie in de wachtkamers op de poliklinieken. Daarnaast gaan ze rond met de mobiele bibliotheek, beheren ze de zwerfboekenkast, houden ze lectuur in de wachtkamers bij of verzorgen ze het aquarium op de kinderafdeling. Goed bekend zijn ook de vrijwilligers op de golfkar. Zij brengen onze gasten op een ontspannen wijze van het parkeerterrein naar de hoofdingang. In de hal van het ziekenhuis bieden vrijwilligers hulp bij de aanmeldzuilen, bij het Oranje Servicepunt en ontvangen ze patiënten die voor een opname komen. Bij bijzondere activiteiten bieden vrijwilligers ondersteuning, zoals op voorlichtingsavonden, open dagen en met kerst.

Heeft u interesse?

Vrijwilliger kunt u al zijn voor een paar uur in de week. U kunt een mail sturen naar de vrijwilligerscoördinator Paul Klaver. Hij nodigt u uit voor een kennismakingsgesprek. Is er een vrijwilligerstaak die u aanspreekt en u wilt verder? Dan volgt u onder meer een e-learning patiëntveiligheid. U wordt geregistreerd als vrijwilliger en ontvangt een badge. Bij sommige taken hoort speciale kleding waardoor u herkenbaar bent als vrijwilliger.


Lees de ervaringen van vrijwilligers

Aly - Baliegastvrouw

“Twee middagen in de week begeleid ik patiënten naar de afdeling. In mijn werkende leven heb ik lang in het oude Bethesda ziekenhuis gewerkt, dus dit ziekenhuis is mijn tweede thuis. Al 21 jaar lang. Het geeft me veel voldoening, om daar patiënten in het ziekenhuis nú nog van te kunnen laten profiteren!” 

Gemma - Gastvrouw op de poliklinische OK
“Iedereen die voor een ingreep naar het ziekenhuis moet, is gespannen. Het is mijn taak om patiënten te ontvangen die kleine chirurgische ingrepen  moeten ondergaan, zoals een staaroperatie. In de praktijk houd ik hen vaak gezelschap tot de verdoving werkt. En na de ingreep hou ik in de gaten hoe het met hen gaat. Ik heb altijd in de röntgenkamer gewerkt en ben dankbaar dat ik dit nog kan doen op mijn leeftijd. Ook al is het maar één middag in de week; ik kan er iets van mezelf in leggen en iets betekenen voor mensen die zich kwetsbaar voelen. Hoe fijn is dat?!”

Paul - Vliegende keep
“Ik ben al twaalf jaar lang, drie middagen in de week in het ziekenhuis en doe verschillende taken. Zorgondersteuning, de ontvangst bij de balie en de koffiekar. Iedere middag is anders en iedere middag is welbesteed. Ik zeg altijd: er zijn drie redenen om dit werk te doen: het ziekenhuis is blij met ons, de patiënt is blij met ons en  ik ben blij omdat ik dit kan doen. Ik voel me nuttig en ben van de straat. Ik hoop dat ik dit nog lang kan volhouden!”

Bert - Mr. Golfkar
“Veel mensen noemen me  ‘Mr Golfkar’ en dat vind ik een compliment!  Sinds 2010 breng ik mensen met de golfkar van en naar de ingang. In het begin deed ik dat alleen, nu staat er een team van twintig mensen. Daarvoor doe ik nu ook de coördinatie en de planning. Eigenlijk ben ik iedere dag wel even in het ziekenhuis. Ik probeer wel eens te minderen, maar dan ben ik thuis en dan denk ik: ‘Sch, ik ga toch maar even kijken!’. Dit werk geeft me echt veel voldoening, je maakt mensen echt blij.”

Op pad met de mobiele bibliotheek

De mobiele bieb is al jaren een begrip in ons ziekenhuis. Met een volle boekenkar gaan Letty en Mariken twee keer per week de afdelingen langs. Kamer voor kamer vragen ze of patiënten iets te lezen willen. “Lezen biedt leuke afleiding. Mensen die in het  ziekenhuis liggen, zijn vaak angstig of onzeker. Hoe mooi is het dan om even in een andere wereld te stappen”, aldus Mariken. Patiënten zijn vaak blij verrast met deze gratis service. Lees meer.


Zwerfboekenkast maakt mensen blij

Een mooi boek, een leuk stripboek of een spannende thriller. Het is allemaal te vinden in de zwerfboekenkast vlak bij de centrale hal in ons ziekenhuis. Gratis te lenen of om mee te nemen naar huis, om er iemand anders blij mee te maken. De zwerfboekenkast is er in 2017 gekomen dankzij de TVO en de Vrienden van Ziekenhuis Rivierenland. Lees meer


Oranje Servicepunt: “Praat erover als je iets niet begrijpt”

Anneke zet zich al vele jaren in voor de patiënten van Ziekenhuis Rivierenland. Gedurende 14 jaar was zij actief in het patiëntenservicebureau. Folders geven, informatie verstrekken, helpen om iets op te lossen. “Op den duur zág ik gewoon aan mensen dat ze iets wilden vragen. Dan is het fijn om er te zijn, te luisteren naar iemands verhaal met een kopje koffie erbij. Maar de toestroom naar het centrum werd minder en op een gegeven moment is het opgeheven. Veel informatie werd op de poliklinieken gegeven. Ik bleef actief als gastvrouw op verpleegafdelingen. En sinds 1 juli 2019 draai ik mee in het Oranje Servicepunt. Dat sluit aan bij mijn interesse voor taal en lezen. Lees meer