Overmatig braken tijdens de zwangerschap (Huperemesis gravidarum)

U bent bij uw huisarts, verloskundige of gynaecoloog geweest omdat u erg veel (overmatig) moet braken tijdens uw zwangerschap. Hier leest u wat hiervan de oorzaken kunnen zijn en wat u kunt doen om de misselijkheid te verminderen. Ook leggen we uit hoe de behandeling van overmatig braken verloopt. De medische term voor overmatig braken tijdens de zwangerschap is hyperemesis gravidarum.

Afdeling

Gynaecologie

Lees meer

Meer over

Wat is hyperemesis gravidarum?

Veel vrouwen hebben in de eerste maanden van hun zwangerschap last van misselijkheid en overgeven. Dit is vervelend, maar u hoeft zich hierover geen zorgen te maken. Pas als u overmatig veel en vaak moet braken, heeft u hiervoor een behandeling nodig. Door het overmatige braken, kunt u afvallen en uitdrogen. Ook kan er een tekort aan vitaminen en mineralen ontstaan. Als u moet braken, gaat het eten vanuit uw maag door de slokdarm weer terug naar uw mond. Gebeurt dat vaak, dan kan uw slokdarm gevoelig en pijnlijk worden.
U gaat hierdoor nog minder drinken. Deze klachten verdwijnen bij veel vrouwen als ze tussen de twaalf en twintig weken zwanger zijn.

Wat zijn de oorzaken van hyperemesis gravidarum?

Er is veel onderzoek gedaan naar de oorzaak van hyperemesis gravidarum. Toch is nog niet bekend waarom de ene vrouw er wel last van krijgt en de andere niet. Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van persoonlijke en hormonale factoren. Als u zwanger wordt, gaat uw lichaam het zwangerschapshormoon (HCG) aanmaken. Het is mogelijk dat u hiervan misselijk wordt of gaat overgeven. Vrouwen die zwanger zijn van meerdere kinderen (bijvoorbeeld van een tweeling), maken meer HCG-hormoon aan. Misselijkheid en braken komen bij meerlingzwangerschappen dan ook vaker voor.

Tips tegen overmatig braken tijdens de zwangerschap

Het is misschien niet gemakkelijk maar het is toch belangrijk om te blijven eten
en drinken, ook al bent u misselijk. Deze tips kunnen u daarbij helpen:

  • Neem voordat u opstaat uit bed een beschuit, toastje, biscuitje of cracker. Dit kan ochtendmisselijkheid verminderen, want misselijkheid kan ook ontstaan door een lege maag.
  • Sta langzaam op.
  • Eet meerdere keren per dag kleine porties. Kies vooral voor producten die eiwit leveren. Zoals volle kwark en yoghurt.
  • Eet of drink geen producten die u niet lekker vindt ruiken of smaken. Soms kan uw smaak of geur veranderen tijdens de zwangerschap.
  • Sommige vrouwen kunnen beter tegen koude maaltijden dan tegen warme maaltijden.
  • Neem zoveel mogelijk rust, ook na inspanning.
  • Ga regelmatig naar buiten voor frisse lucht.
  • Gember kan misselijkheid verminderen. U kunt bijvoorbeeld verse gemberthee drinken. Er zijn ook gembertabletten te koop bij de drogisterij.
  • Soms helpt Earl Grey thee tegen misselijkheid.
  • Vraag aan uw verloskundige of gynaecoloog een verwijzing naar de diëtist.

Contact

Heeft u na het lezen van de informatie vragen, stel deze dan gerust. Uw behandelaar geeft u graag meer informatie.

  • Polikliniek Gynaecologie-Verloskunde (0344) 67 40 45
  • Afdeling A4 Klinische Verloskunde (0344) 67 49 19. 24 uur per dag bereikbaar
  • Verpleegkundig coördinator (0344) 67 40 08