Rien van Wijk Vriendelijk en zakelijk

“Het is eigenlijk fijn dat je geen pijn hebt, of beter gezegd, mág hebben. Dat bevordert je genezing. Ik heb een knop aan bed waar ik op kan duwen om extra pijnstilling te krijgen. Maar zo vlak na de operatie is het nog niet nodig geweest.”

“Ik had een pijnlijke knie en wilde dr Ünals advies. Hij vroeg me onder meer te beschrijven hoe hevig de pijn was op een schaal van 1 tot 10. Ik antwoordde dat ik het een 2 vond. Toen besloot hij niets te doen. En waarom? Hij vond dat een operatie alleen zin heeft wanneer je er beter uit komt dan je tevoren bent. En dat kon hij toen niet garanderen. Eind vorig jaar werd de pijn heviger en werd na onderzoek besloten tot een operatie.Je gaat rondvragen naar ervaringen van anderen, en ik kreeg erg gunstige berichten over de orthopeden hier. Dan is de keus eenvoudig, zeker als de zorg zo dichtbij is. De chirurg (ook dr Ünal) vertelde me na de operatie dat mijn kniegewricht echt erg versleten was.

Ik zou de manier van omgaan met patiënten hier willen omschrijven als vriendelijk maar zakelijk. Precies wat je verwacht, een ziekenhuis is immers een bedrijf. Ook de voorbereiding op ingrepen vind ik goed, ik ben naar een Rap Op Stap-bijeenkomst geweest die ons werd aangeboden. Daar hoor je over revalideren en de periode vlak na de operatie. En je krijgt bijna een overdaad aan folders mee. Zonder reserve durf ik te zeggen dat dit ziekenhuis een goed product levert. Je hebt zorg nodig, Ziekenhuis Rivierenland kan die geven en maken de ingreep en het verblijf zo aangenaam als mogelijk.

Dat is nog wel leuk om te vertellen. Mijn vrouw is TVO-vrijwilliger in het ziekenhuis, al twintig jaar. En waar werkt ze? Hier, op M4.”