Beter slapen? Je kunt het leren!

17 maart 2023

Dag Van De Slaap

Vandaag, vrijdag 17 maart, is het de internationale dag van de slaap. Op deze dag staan slapen en zaken die met slapen te maken hebben, zoals gezondheid en alertheid, wereldwijd centraal. Ook in Nederland zijn veel mensen, die minder goed slapen dan ze zouden willen. Heb jij problemen met inslapen of doorslapen, maar zijn er geen aanwijsbare oorzaken zoals een ziekte of aandoening? Dan is er goed nieuws! Je kunt leren om beter te slapen, maar daar moet je wel wat voor doen.

Marian Rikkert (klinisch psycholoog/ psychotherapeut) is onder andere werkzaam voor het van slaapcentrum(https://ziekenhuisrivierenland.nl/afdelingen/slaapcentrum/) Ziekenhuis Rivierenland. Hier worden patiënten met slaapproblemen geholpen, die gerelateerd zijn aan ziekten waarvoor ze in het ziekenhuis behandeld worden. In een wekelijkse cursus leren patiënten in zes weken tijd hoe zij hun slaapproblemen kunnen doorbreken. Het samen doorlopen van dit proces met lotgenoten wordt positief ervaren en de praktische cursus is voor veel van hen het begin van een gezondere nachtrust. De inhoud van de cursus is voornamelijk gericht op het verbeteren van de slaap door het aanpassen van gedrag en gewoonten. Slechte slapers kunnen zelf veel doen om dit te verbeteren. Marian legt uit: ”Onze nachtrust wordt bepaald door drie factoren: aanleg,  omstandigheden (bijvoorbeeld stress of geluidsoverlast) en gedrag.  Gedrag is een belangrijke factor hierin. Het positieve hieraan is dat iedereen zijn gedrag, vanaf ieder moment, zelf kan veranderen. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf, daar moet je actief mee aan de slag”.

Kleine aanpassingen maken al verschil

Ben je een slechte slaper? Zorg ervoor dat je jouw gedrag aanpast waardoor je jouw lichaam helpt beter te gaan slapen. Relatief kleine veranderingen kunnen al voor een grote stap naar een betere nachtrust zorgen. Start bijvoorbeeld met het opvolgen van deze 12 slaaptips. Ze zijn misschien niet altijd leuk om op te volgen (bv. stop een uur van tevoren met kijken op een scherm) maar probeer het eens een aantal weken uit en merk het verschil. Marian: ”We willen vaak te veel tegelijkertijd. Een drukke baan, aandacht voor het gezin, activiteiten in de avond, het nieuws en alle social media volgen en na een drukke dag zonder moeite minstens 8 uur slapen. Het is niet voor iedereen mogelijk om de hele dag druk te zijn en vervolgens probleemloos in slaap te vallen. Met een aantal eenvoudige aanpassingen zoals: op vaste tijdstippen naar bed gaan en weer opstaan, een goede donkere kamer en de dag afbouwen met een vast avondritueel kun je daar al verandering in aanbrengen. Ik raad iedereen aan het een aantal weken te proberen en te ervaren dat het werkt.”

Hulp nodig?

Echt waar, ook voor jou is een goede nachtrust binnen handbereik. En slaap je een keer wat minder goed? Maak je er vooral niet druk om, houd vast aan je nieuwe leefregels en probeer het de volgende nacht opnieuw.  Wil je hulp bij het beter leren slapen? Er is ook een online training die je zonder begeleiding kunt volgen: ‘Lekker slapen’(https://therapieland.nl/programmas/zelfhulp/introductie-lekker-slapen/) van Therapieland (www.therapieland.nl). De training is gratis te volgen op het moment dat het jou uitkomt.