Ongewenst gedrag en geweld tegen zorgverleners wordt niet geaccepteerd

FB En Linkedin Bericht Zonder Banner (5)

Bijna dagelijks hebben medewerkers in Ziekenhuis Rivierenland te maken met incidenten van grensoverschrijdend gedrag van patiënten en bezoekers. Vakbond NU’91 heeft naar aanleiding van een dodelijke steekpartij eerder deze maand bij een zorginstelling een oproep gedaan om donderdag 2 mei een moment stil te staan bij geweld tegen zorgmedewerkers.

Ziekenhuis Rivierenland wil een veilige, respectvolle en vertrouwelijke omgeving zijn voor zowel patiënten en bezoekers als medewerkers. Wij steunen de oproep van NU’91 en spreken ons uit tegen alle vormen van geweld. Wij geloven in de veiligheid en het respect voor iedereen die zich inzet voor de gezondheidszorg. Geweld in welke vorm dan ook, is onacceptabel.

Wendy Bosboom, voorzitter Raad van Bestuur, benadrukt dat het belangrijk is dat iedereen zich veilig moet voelen in het ziekenhuis: “Ongewenst gedrag accepteren wij niet en staat haaks op de normen, waarden en kenmerken (veilig & vertrouwd) waar ons ziekenhuis voor staat. Grensoverschrijdend gedrag kan een grote impact hebben op de fysieke en mentale gezondheid van onze zorgverleners. We vragen onze patiënten en bezoekers dan ook altijd respect te hebben voor de medewerkers. We hebben met elkaar ook een aantal duidelijke huisregels en afspraken,(https://www.ziekenhuisrivierenland.nl/naar-het-ziekenhuis/rechten-plichten-en-huisregels) die hieraan bijdragen. Laten we samen werken aan een veilig ziekenhuis voor iedereen.